Kampagne mod spritkørsel kan redde liv

Vig Festival og Bryggeriforeningen er gået sammen om kampagnen ”Festivalens Mand” og tager kampen op mod spritbilisterne.

Øl og festival går hånd i hånd, men der hvor festen stopper, er når man tager sin brandert med i bilen og kører hjem. Kampagnen ”Festivalens Mand” kører på andet år i træk. I 2010 tog folk godt imod kampagnen og var positivt overrasket over, at Vig Festival og Bryggeriforeningen tog ansvar. Kampagnechef i Bryggeriforeningen Mikael Kelk siger: ”Vi har en alkoholkultur der lyder, at man skal passe på sig selv og sine medmennesker, lade vær med at drikke for meget, og så holde sig fra spritkørsel”.

I år er den danske DJ Kato udnævnt til ambassadør for kampagnen, en titel som er videregivet af sidste års ambassadør, Paw fra Infernal. Katos formål er blandt andet at henvende sig til de unge. ”Kato appellerer meget bedre til den målgruppe vi henvender os til. Han er et forbillede, der råder unge til at drikke med ansvar og undgå spirituskørsel”, siger Mikael Kelk.

Teamet for ”Festivalens Mand” holder til inde på pladsen ved Merchandise-boden i Bodgaden. Her er der opstillet flag og plakater, som gør gæsterne opmærksomme på kampagnen. Der står piger klar til at henvende sig til de forbipasserende, og alle interesserede får et tilbud om at deltage i konkurrencen om billetter til Vig festival 2012. Man deltager ved at få sin nøgle til bilen, cyklen eller et andet transportmiddel plomberet, så man ikke kan køre hjem i påvirket tilstand.

Kampagnen er blevet godt modtaget på Vig festival, som igen i år kårer Festivalens Mand lørdag aften på Store Scene.